Renovace a přestavba PS 8
SDH LOUČNÁ HORA
RENOVACE, OPRAVA A PŘESTAVBA PS 8
Koncem roku 2011 započalo SDH v Loučné Hoře renovaci a opravu své požární stříkačky (PS 8). Cíl byl jasný. Opravit stříkačku tak, aby byla schopná správně a výkonně fungovat, ale také reprezentovat vzhledem. K tomuto účelu byly za peníze sboru zakoupeny dvě další PS 8.
Díky píli při hledání a výhodné koupi se nám naskytla možnost zkompletovat a zprovoznit 2 plně funkční, zásahu a závodu schopné PS 8. Rozhodli jsme se tedy, že jednu stříkačku ponecháme v originálním stavu včetně barvy a druhou si předěláme k obrazu svému. Nakonec bude mít jen nový lak a drobné úpravy na vzhledu. Prostě originál v novém kabátu.
Postup renovace
Oprava započala rozebráním a důkladnou rozborkou všech tří strojů. (Viz foto 1.)
Obr. 1
Byly vybrány nejlepší díly a díly nejméně poškozené, jak mechanických částí, tak části vizuálních-laku. Díly byly roztříděny na součásti, které budou součástí závodní a součásti, které budou na originální-záložní PS 8. Z důvodu nízkých teplot a dalších nepříznivých vlivů pro lakování jsme začali nejprve s opravou a kompletací záložní PS 8. Díl po dílu byl pečlivě ručně čištěný pomocí zubních kartáčků a benzínu. (Jak díly vypadaly je vidět na fotografiích 1-4).
Obr.2
Obr.3
Obr. 4
Drobné ,,boláky´´ byly svépomocí opraveny, posuvné otočné části důkladně promazány. Důležité plochy (na hlavě a válcích) byly proměřeny, zda nejsou pokroucené atp.
Jelikož jsme malé SDH, museli jsme vypustit úplnou renovaci, která by obsahovala i výbrusy válců a nové písty.
Pomohli jsme si proto svépomocí. Jemným brusným plátnem jsme zatáhli ostré hrany a podobné poškození na pístech. Opravili jsme drážky pro kroužky sražením,atd. Práce to byla zdlouhavá a únavná, ale vyplatila se (viz foto 5- 9). Písty se podařilo zachránit a po nasazení nových kroužků se komprese jeví jak u téměř nového stroje.
Obr. 5
Obr. 6
Obr. 7
Vyměněna byla i veškerá těsnění. Některé dle originálu vystříhány ze stejných materiálů, jiné po dlouhém hledání koupené nové. S výměnou těsnění jsme vyměnili i většinu šroubů a matek.
Obr. 8
Obr. 9
Z počátku jsme se báli použít dnes běžně prodávané pozinkované, ale konečný výsledek nás mile překvapil (viz foto 10-17).
Obr. 10
Nový spojovací materiál krásně kontrastuje se starým originálním lakem a stroji tak dodává krásný lesk a znovu vyšlou slávu tohoto starého, ale stále bez problémů funkčního, spolehlivého a krásného stroje.
Obr. 11
Obr. 12
To však jsou jen moje slova, tak posuďte sami a v naší anketě vyjádřete svůj názor.
Obr. 13
Obr. 14
Obr. 15
Obr. 16
Obr. 17
Brzy na viděnou při renovaci a úpravě závodní PS 8.
Autor článku: Gráf Petr - zástupce velitele,strojník